Faktúry za prijaté plnenia od slovenských i zahraničných dodávateľov sa v kontrolnom výkaze k DPH uvádzajú v niekoľkých samostatných oddieloch. Článok je zameraný na podrobnejšie vysvetlenie týchto oddielov a definuje pravidlá, kedy a akým spôsobom jednotlivé faktúry do kontrolného výkazu vstupujú vrátane porovnania s uvádzaním v daňovom priznaní k DPH. Najčastejšie prípady z praxe sú zároveň rozobraté na príkladoch.
Uvádzanie prijatých faktúr v kontrolnom výkaze ‒ všeobecné pravidlá
Faktúry, ktoré platiteľ DPH prijal od svojich dodávateľov, sa v kontrolnom výkaze uvádzajú v časti B. V závislosti od možnosti a spôsobu odpočítania príslušnej DPH je potrebné uviesť každú faktúru do jedného z troch rôznych oddielov:
-
B.1 ‒ prijaté faktúry, pri ktorých je osobou povinnou platiť DPH príjemca tovaru alebo služby
Ide teda o faktúry, pri ktorých dodávateľ neuplatnil DPH a tovar/službu fakturoval za cenu bez DPH. Tovar samozdaňuje odberateľ, ktorý prijatú faktúru uvádza práve v časti B.1. Spravidla ide o faktúry od zahraničných dodávateľov týkajúce sa nadobudnutia tovaru z iného členského štátu EÚ či prijatia služby s miestom dodania v SR, ako aj faktúry od slovenských dodávateľov v prípade tuzemského prenosu daňovej povinnosti na slovenského partnera ‒ platiteľa DPH (v prípade vybraných druhov tovaru).
-
B.2 ‒ prijaté faktúry, pri ktorých DPH uplatnil a fakturoval dodávateľ tovaru/služby a platiteľ DPH má na základe týchto faktúr právo na odpočítanie DPH
Dodávka bola teda fakturovaná za cenu vrátane DPH, ktorá bola na faktúre spĺňajúcej podmienky § 51 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) vyčíslená a slovenský odberateľ (ktorý prijatú faktúru do kontrolného výkazu uvádza) má právo na jej odpočítanie v daňovom priznaní k DPH.
-
B.3 ‒ na rozdiel od oddielov B.1 a B.2 sa v tomto oddiele uvádzajú údaje z prijatých zjednodušených faktúr podľa § 74 ods. 3 zákona o DPH
Zjednodušené faktúry nemusia obsahovať niektoré povinné náležitosti: doklad za cenu maximálne 100 € vrátane DPH, doklad z elektronickej registračnej pokladnice pri dodávke nepresahujúcej 1 000 € pri platbe v hotovosti alebo 1 600 € pri platbe inými platobnými prostriedkami (napr. platobnou kartou), doklad z tankovacieho automatu v maximálnej sume 1 600 € pri platbe elektronickým platobným prostriedkom a podkladová časť diaľničnej nálepky.
Uvádzanie prijatých faktúr v časti B kontrolného výkazu a právo na odpočítanie
- B.1 ‒ uvádzajú sa faktúry v každom prípade, teda aj v prípade, ak odberateľ ‒ platiteľ DPH má právo na odpočítanie DPH a zároveň aj v prípade, ak toto právo nemá.
- Ak odberateľ – platiteľ DPH má právo na odpočítanie DPH:
- uvedie do stĺpca 5 „Suma dane v €“ výšku DPH vypočítanú samozdanením a do stĺpca 7 „Výška odpočítanej dane v €“ sumu DPH, ktorú si z prijatého plnenia môže odpočítať, môže ísť o sumu rovnajúcu sa sume v stĺpci 5, ako aj nižšiu sumu (v prípade úpravy odpočítavanej DPH koeficientom pre pomerné odpočítanie v zmysle § 50 zákona o DPH).
- Ak odberateľ právo na odpočítanie DPH nemá:
- vypl
- Ak odberateľ – platiteľ DPH má právo na odpočítanie DPH: