Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Z praxe

Daň z pridanej hodnoty z bezdôvodného obohatenia a súvisiaci odpočet dane

Kategória: Z praxe Autor/i: Ing. Marián Drozd

Spoločnosť - platiteľ DPH - vyhrala súdny spor, kde sudca určil protistrane pre bezdôvodné obohatenie uhradiť sumu 10 000  €. Súdne rouhodnutie sa stalo právoplatné v septembri 2020. Sumu 10 000 € spoločnosť dostala na účet v októbri 2020. Je potrebné z čiastky 10 000 € odviesť DPH? Ak áno, potom je 10 000 € základ dane alebo je to suma s daňou? V ktorom zdaniteľnom období treba uviesť daň do priznania? Ak nie, má spoločnosť nárok na odpočet DPH zo služieb, ktoré súvisia so súdnym konaním? Napríklad náklady na právne služby, náklady na súdneho znalca, cestovné náhrady konateľa spojené s účasťou na súde, poplatky kuriérom s podobne?

Bezdôvodným obohatením je majetkový prospech získaný plnením bez právneho dôvodu, plnením z neplatného právneho úkonu alebo plnením z právneho dôvodu, ktorý odpadol, ako aj majetkový prospech získaný z nepoctivých zdrojov. Bezdôvodne sa obohatil aj ten, za koho sa plnilo, čo podľa práva mal plniť sám.

Bezdôvodné obohatenie je právny inštitút, ktorý vznik obohatenia viaže na to, že na takéto obohatenie nie je právny dôvod, žiadna zmluva resp. dohoda alebo zákonné ustanovenie, čiže ide o obohatenie neoprávnené. Bezdôvodné obohatenie teda nie je každé obohatenie sa dl

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálna téma

Ťažké úžitkové vozidlá: Rada schválila prísnejšie emisné normy CO2

Rada EÚ

Rada Európskej únie 13. mája 2024 formálne prijala nariadenie o emisných normách CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá, ktorým sa menia a posilňujú existujúce pravidlá EÚ. Aktualizovanými pravidlami sa ďalej znížia emisie CO2 z cestnej dopravy a zavedú sa nové cieľové hodnoty na roky 2030, 2035 a 2040.